Umenie koncoviek
March 1, 2015 – 11:54 | Reagovalo 2 ľudí | Prečítaní: 1961

Veľmajster Tomáš Petrík Vás srdečne pozýva na aprílové šachové sústredenie, v ktorom odhalí tajomstvá koncoviek. V tejto záverečnej fáze partie sa častokrát rozhoduje o konečnom výsledku a rozhoduje každé tempo.
Program sústredenia:
9.4.2015 – Zásady a princípy …

Celý článok »
Kuriozity

HrajSach.sk denník

Škola šachu

Veľmajster vysvetľuje

Šachové správy

Domov » HrajSach.sk denník

Zmeny v počítaní času

Marek Holeva | August 8, 2011 – 16:10Reagovalo 15 ľudí | 1,568 prečítaní
Zmeny v počítaní času

V poslednej dobe sa čoraz častejšie prejavovali problémy súvisiace so zdržaním siete (latency). Stávalo sa, že desaťminutovka, ktorá môže trvať nanajvýš 20 minút (obaja súperi môžu spotrebovať  po 10 minút), sa hrala dlhšie ako pol hodinu. “Predĺžené” partie boli spôsobené hráčmi s pomalším pripojením, pretože trvalo niekoľko sekúnd (výnimočne aj minút), kým sa ich ťah odoslal na server a kým prijali súperov ťah.

Aktuálne zdržanie (ping) sa na HrajSach.sk meria každých 5 sekúnd, zobrazuje sa vľavo pod menu. Ping okolo 0.1 sekundy sú pre online hranie ideálne, pretože nenarušujú plynulosť hry.

Ping = 0.074s
Ping = 0.074s

V súčasnosti je na HrajSach.sk priemerný ping pripojených užívateľov okolo 0.6s. Znamená to, že priemerne trvá približne pol sekundy, kým sa dostane ťah od odosielateľa k prijímateľovi. Ani takéto zdržanie výrazne nenaruší priebeh partie.

Problém nastáva vtedy, keď má niekto krátkodobé problémy s pripojením alebo keď má vysoké pingy dlhodobo.

Čím môže byť spôsobené veľké pingy?

  • Prehliadačom. V  tomto článku sme porovnávali jednotlivé prehliadače. Víťazom sa stal Chrome. Aj vďaka tomu, že využíva najnovšie technológie (napríklad WebSockets). Ostatné prehliadače sú v porovnaní s Chromom pomalšie a majú väčšiu tendenciu mrznúť a zasekávať sa.
  • Množstvom otvorených tabov. Veľa súčasne otvorených internetových stránok zaťažuje prehliadač, ktorý musí spracovávať každú stránku. Je preto možné, že aj napriek dobrému prehliadaču a výkonnému počítaču Vám bude HrajSach.sk mrznúť, pretože prehliadač nebude stíhať spracovávať dáta a vykresľovať objekty. Neodporúčame Vám hrať a popritom mať otvorených viac než 7-8 stránok, browser takú záťaž môže zvládnuť len s ťažkosťami.
  • Antivírusom alebo firewallom. Väčšina antivírových a firewallových softwareov nenarúša konekciu so serverom HrajSach.sk. No existujú programy, ktoré nedovoľujú využívať niektoré porty, kvôli čomu môže byť pripojenie pomalšie. Pokiaľ sú pingy menšie než 0.5 sekundy, nie je dôvod na paniku. Vyššie pingy môžu byť spôsobené týmito programami, preto ich odporúčame dočasne pozastaviť alebo pridať server HrajSach.sk do výnimiek.
  • Pluginy v prehliadačoch. Niektoré pluginy, doplnky a rozšírenia môžu rôznymi spôsobmi pozmeniť konfiguráciu prehliadača, čo sa môže v konečnom dôsledku odzrkadliť v znížení jeho výkonnosti. Odinštalujte si pluginy, ktoré nepotrebujete alebo nepoužívate.
  • Menej výkonným počítačom. HrajSach.sk nemá veľké nároky na operačnú pamäť RAM alebo procesor, preto funguje aj na starších počítačoch. Počítače s menej ako 256 MB RAM a s 1 GHz procesorom alebo horším dnes len s ťažkosťami zvládajú aj obyčajné surfovanie, je preto pochopiteľné, že v nich ani HrajSach.sk nepôjde ideálne.
  • Pomalým internetom. Možno sa čudujete, že rýchlosť internetu je spomenutá až na poslednom mieste. HrajSach.sk nevyžaduje veľký objem prenesených dát, preto bezproblémové hranie je možné aj na mobilnom (3G alebo GRPS) internete. Pripojenie cez mobilný internet s rýchlosťou okolo 160 kbps na plynulé hranie stačí, pingy by sa mali pohybovať v rozmedzí 0.4 až 0.7 sekundy.

Extrémne dlhé pingy môžu vo výnimočných prípadoch trvať aj viac ako minútu. Teda viac ako minútu trvá, kým sa ťah odošle na server, alebo kým sa ťah príjme zo servera. Hráč, ktorý čaká na tento “zdržaný” ťah, má pocit, že jeho súper je na ťahu. Po prijatí tohto ťahu sa súperovi vrátil čas, ktorý trvalo odoslatie ťahu na server (často aj niekoľko minút).

Množili sa pripomienky týkajúce sa tohto neobvyklého inkrementu. Mnohí hráči podozrievali súperov, že sú podvodníci s časom, no v skutočnosti mali pomalý internet alebo iné, vyššie popísané problémy.

Nie je príjemné hrať proti hráčovi, ktorému sa neustále vracia čas. Partia trvá oveľa dlhšie, než by mala trvať a navyše, hráč s veľkými pingami má psychologickú výhodu. Preto sme sa rozhodli, že sa budú tolerovať iba nízke pingy. Vysoké pingy sa čiastočne odpočítajú z hráčového času.

Sú dva druhy pingov: odchádzajúci (spôsobený zdržaním odosielania ťahu na server) a prichádzajúci (spôsobený zdržaním prijímania ťahu zo servera). Aktuálne je tolerancia oboch pingov nastavená na jednu sekundu. Čiže keď sa ťah odosiela (alebo prijíma) menej ako jednu sekundu, hráčovi sa vráti všetok čas, ktorý zabralo putovanie ťahu.

Ak odosielanie alebo prijímanie ťahu trvá viac ako jednu sekundu, hráč bude penalizovaný strhnutím času vo výške ping – tolerancia. Príklad: Ak odoslanie ťahu trvalo 2.5 sekundy, penializácia hráča bude 2.5s-1s, čiže 1.5s. Hráčovi sa z času na hru odoberie 1.5 sekundy.

Opísané zmeny zlepšia plynulosť partií a odstránia nepríjemnosti, ktoré boli spôsobené vracaním času hráčom s pomalším internetom. Zmena príliš nepostihne užívateľov s pomalším internetom, pretože súčet všetkých penalizácii v jednej partií len zriedkavo presiahne jednu minútu.

Aká veľkosť pingov by sa mala tolerovať?

  • 1 sekunda (37%, 11 hlasov)
  • 2 sekundy (20%, 6 hlasov)
  • 3 až 5 sekúnd (20%, 6 hlasov)
  • Menej ako 0.5 sekundy (13%, 4 hlasov)
  • Viac ako 10 sekúnd (7%, 2 hlasov)
  • 5 až 10 sekúnd (3%, 1 hlasov)

Hlasovalo: 30

Načítava sa ... Načítava sa ...


Vaše hodnotenie: Nízke 12345 Vysoké
Hodnotilo: 5 | Priemer: 3.40
Ukladá sa ... Ukladá sa ...

Diskusia (15)

  • FRFLAL says:

    Tak pak nerozumím proč na playchessu mám ping 0,03 a tu 0,7.
    Nejspíš to bude v kvalitě serveru ne v prohlížeci.
    A dík za ty 10sekundové penalizace,fakt v blickách zážitek.

    • Libor Havlicek says:

      Dobry den,

      dovod, preco ma playchess vyrazne mensia pingy ako chessfriends je taky, ze playchess nie je na webe. Je to samostatna aplikacia, ktora sa instaluje priamo do pocitaca. Tym padom ma k dispozicii vsetky dostupne moznosti komunikacie. Kdezto ChessFriends.com je webova stranka. Tu je dolezite si uvedomit, ze ako webova stranka moze pouzivat iba tie technologie, ktore mu prehliadac da k dispozicii. Problem webovej komunikacie premani z toho, ze WEB vznikol ako staticky internetovy protokol. Nikdy nebol dimenzovany na to, na co sa pouziva v sucastnosti. Je to tazke vysvetlit ludom, ktori nemaju potrebne technicke zazemie. V jednoduchosti to skusim vysvetlit takto: Ked posielate tah, rozdiel oproti aplikacii a webu nieje takmer ziadny, ale ked tah prijimate, je rozdiel obrovsky. Aplikacia umoznuje mat otvoreny komunikacny kanal, cez ktory mu server moze hocikedy zaslat tah, s nulovym zdrzanim. Pri webe vsak server tuto moznost nema. Prehliadac si musi ten tah vypytat zo servra sam, pretoze server proste nema ponatia kam ten tah poslat. Cize to zdrzanie vznika tak, ze prehliadac nejakym sposobom pravidelne ziada server o poslanie tahu a ak server uz dostal tah od supera tak ho moze preposlat. Cize sa kludne moze stat, ze pocas 10 minutovej partie si server a prehliadac vymenia stovky sprav namiesto toho aby si ich vymenili presne tolko kolo bolo tahov. A ten ping co je zobrazeny je ping, ktory meria cas tohto sposobu komunikacie. Cize vlastne je to technologicky uplne odlisny a ovela komplikovanejsi ping nez aky pouziva playchess.

      A samozrejme ze kvalita pripojenia zavisi od prehliadaca. Napriklad vami pouzivany Explorer 9 pouziva presne tento mnou popisany sposob komunikacie. Prehliadac Chrome vsak uz podporuje technologiu WEBSocketov(podobne aj Firefox 5), ktora vznikla ako novy standart prave ako dosledok toho, ze webovy protokol je zastaraly a hrozne komplikuje existenciju dynamickych webov, ako je ten nas. Ja konkretne pouzivam Chrome a moj ping je aktualne 0.05 sekundy, teda skoro ako playchess.

      Aktualny priemer pingov vsetkych sucasnych uzivatelov, ktori su teraz online pre chrome 0.112, pre firefox 0.57 a pre Explorer 0.976.

      Co sa tyka penalizacii, tie vznikli ako dosledok stoviek staznosti ludi, ktori nemaju problemy s pripojenim a hrozne im vadilo, ze ich super laguje a neustale mu vracia cas. Takze v partiach s hracom, ktory mal 10 sekundove lagy nehrali partiu 1+0 ale 1+10.
      Ak ma clovek menej ako 10 sekund, tak sa penalizacie nedavaju a partia pokracuje aj s obrovskymi lagmi tak ako v minulosti.

      V case pisania tohto komentaru je na servri 86% ludi, co maju ping pod 1 sekundu a 98,2% ludi pod 2 sekundy. Bohuzial drtiva vacsina ludi nema problem s pingmi. Diskusia moze byt o tom, ake velke lagy tolerovat, ci jednosekudnove pri minutovkach a napr. 5 sekundove pri rapid partiach, ale urcite nieje mozne nechat nadalej 98% ludi nadavat lebo menej ako 2% ludi nevie zlepsit svoje pingy na zaklade vyssie uvedenych instrukcii v clanku.

      Prajem prijemny den

      • FRFLAL says:

        Děkuji za snahu o vysvětlení rozdílu mezi Vámi a playchessem.
        Momentálně ale mám problém uvěřit číslu Chrome 0,112.Totiž když si dám já Chrome/nemám ho jako výchozí/ tak poprvé/včera/ mě počítač u Vás zamrzl
        a dnes mě hlasí pingy jen o malo menší než IE9./OKOLO 0,65/.

        • Libor Havlicek says:

          V pripade ze ma chrome pingy tak vysoke, tak je to mozne jedine tak, ze nepouziva WebSocket, ale funguje na tej istej technologii ako ostatne prehliadace. Toto sa stava vtedy, ked antivirus/firewall blokuje WebSocket. V nasich koncinach tento problem najcastesjsie sposobuje AVAST. Ono je problem v tom, ze WebSocket je nova technologia a niektore antivirove firmy sa este nerozhodli ich povolit. Ak mate AVAST skuste nastavit v nom vynimku pre nas, resp. na chvilu ho vypnut, prihlasit sa bez neho a uvidite ci tie pingy su fakt o tolko nizsie ako uvadzam.

  • FRFLAL says:

    tak bohužel to já neovlivním,protože platáím ochranu svého PC firmě
    UPC.Asi jste předběhli dobu.Díky za informace.

    • Libor Havlicek says:

      Tak to je problem. Ono AVAST sposobuje to, ze pingy nezvyknu klesat v ziadnom prehliadaci pod 0.5 sekundy. Skusime sa pozriet na to podrobnejsie, mozno sa nam podari najst sposob ako ho obalamutit.

  • FRFLAL says:

    Vypnul jsem uplně firewall a ping pod Chrome je beze změny.CHrome jsem předtím nikdy dříve nepoužil,takže asi nebude ničím napadený.Takže s tím nehnu.

    • Libor Havlicek says:

      Asi by som mal upresnit akym sposobom nam skodia antiviry, lebo tu dochadza k nepochopeniu problemu. Antivirus analyzuje obsah komunikacie, kdezto firewall len brani komunikacii cez konkretny port pripadne na konkretnu adresu/domenu. My presne nevieme akym sposobom nam avast blokuje WebSocket. Avsak WebSocket nam komunikuje na rovnakom porte ako klasicky web. Cize firewall by musel byt schopny rozpoznavat ze sa nejedna o klasicky webovy obsah, co predpokladam ze vacsina z firewalov nerobi. Avsak kazdy moderny antivirus obsahuje aj firewall. V pripade AVASTu mame taky problem, ze analyzuje kazdu jednu spravu na pritomnost virusov. Avsak na rozdiel od vacsiny ostatnych antivirov nie je schopny robit tuto aktivitu priebezne ako mu data prichadzaju ale vzdy pocka az mu dorazia kompletne vsetky data a tie az potom analyzuje na pritomnost skodlivych kodov. To vsak znamena, ze tu spravu zablokuje a az ked ju celu vyhodnoti ako nezavadnu tak ju pusti prehliadacu na spracovanie. WebSocket ale funguje tak, ze nikdy neposle ukoncovaciu informaciu o skonceni odosielania, takze zrejme avast drzi prichadzajuce spravy a nepusti ich do prehliadaca. Preto cez WebSocket nepride ziadna sprava a nas web sa prepne to rezimu bez WebSocketu. Bohuzial aj v tomto rezime sposobuje avast problemy, avsak tu je zdrzanie max o 0,5 sekundy vacsie ako pre ludi co nemaju antivirus. Dnes sme testovali nove nastavenia, a mozno sa nam podari znizit tento 0.5 sekundovy interval o 0,35 s. Skusime to vypustit buduci tyzden.

      • FRFLAL says:

        Jsem sice počítačový negramota,přesto tu hledím do možností své ochrany a je tu nabídka na nový port,ale
        jakoby,jestli tomu správně rozumím, to chce nějaké Vaše udaje,a to název a číslo portu.

        • Libor Havlicek says:

          Spravne ste nasli. Tie nase udaje su nazov domeny, cize vo vasom pripade bud hrajsach.cz alebo chessfriends.com, v zavislosti od toho, ktoru z tych domen pouzivate. A port je cislo 80, je to standartny port, cez ktory komunikuju uplne vsetky weby.

          • FRFLAL says:

            Zdá se,že když jsemm ten nový port zadal a zaškrtl do služeb
            ping/ICMP reguist and reply obojsměrně pak pod Chromem ping
            klesl těsně pod 0,3/ale občas je tam výkyv/.
            Mám tam nabídku řady služeb např. HTTP/Hyper Text Transfer fakt nevím co dalšího zaškrtnout/anglicky neumím.

          • Libor Havlicek says:

            No som rad, ze klesol. Ping 0.3 je zvykne byt ak je websocket stale blokovany, ale antivirus uz neanalyzuje nasu standartnu komunikaciu. Bohuzial takto na dialku Vam asi viac neporadim. Ten vykyv sa odstranit asi nepodari, maju ho uplne vsetci, aj ti co maju Websocket. Nevieme co to sposobuje, je kludne mozne, ze je to tym, ze server sa nachadza az v Irsku.

          • FRFLAL says:

            Tak bohužel při druhém startu už jsem 0,3 nezopakoval,ta 0,3 to byl asi nějaký výkyv sítě.Prozatím končím a počkám na Vámi v této diskusi slíbenou na příští týden upravu webu/serveru/.

  • FRFLAL says:

    Ještě jedna věc mě nesedí.V článku se píše že průměrný ping je 0,6,což mám v průměru asi taky,pak nechápu jakto,že nemají výkyvy jako já.Když mám největšího poskytovatele připojení v ČR.

Pridať komentár

Návrhy, pripomienky a sťažnosti nesúvisiace s článkom prosím nepíšte do diskusie, ale posielajte na admin(at)chessfriends.com.

Môžete použiť tieto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tento weblog podporuje Gravatar. Ak chcete získať Váš vlastný avatar, zaregistrujte sa na Gravatar.


7 + = 8