Umenie koncoviek
March 1, 2015 – 11:54 | Reagovalo 2 ľudí | Prečítaní: 2038

Veľmajster Tomáš Petrík Vás srdečne pozýva na aprílové šachové sústredenie, v ktorom odhalí tajomstvá koncoviek. V tejto záverečnej fáze partie sa častokrát rozhoduje o konečnom výsledku a rozhoduje každé tempo.
Program sústredenia:
9.4.2015 – Zásady a princípy …

Celý článok »
Kuriozity

HrajSach.sk denník

Škola šachu

Veľmajster vysvetľuje

Šachové správy

Domov » Porozumej pozícii, Škola šachu, Veľmajster vysvetľuje

Porozumej pozícii 28: „Simultánka“

GM Ján Markoš | December 12, 2011 – 13:06Reagovalo 3 ľudí | 1,330 prečítaní
Porozumej pozícii 28: „Simultánka“

V tomto pokračovaní sa po prvý raz pozrieme na postavenie z partie, ktorá sa odohrala na www.hrajsach.sk. Ide o jednu partiu z mojej pravidelnej stredajšej simultánky. Hral som proti piatim súperom, a keďže predošlý týždeň som nedopadol vôbec dobre, snažil som sa tentokrát podať čo najsústredenejší výkon. Postupne sa mi podarilo vyhrať štyri partie, v piatej ale vznikla nasledujúca zapeklitá pozícia:

Markoš-KrejcikM, www.hrajsach.sk, biely na ťahu:


Čierny má kvalitu viac, jeho veža je ale vo väzbe. Bieleho pešiaci postúpili veľmi ďaleko, ich kráľ sa k nim ale zatiaľ nedostane, aspoň pokým nepadne Ve5. Ak by biely vyčkával, čierny môže ťahať len …Kc7-Kb8-Kc7-Kb8, všetko ostatné prehráva. Čas: ja som mal asi sedem minút, čierny asi tri.

Najprv som skúmal branie na e5. 1.Kd4 Kb8 2.Sxe5 dxe5 3.Ke4 ale nikam nevedie. Čierny zahrá jednoduché 3…Kc7 a biely sa na súperových pešiakov nedostane. Musí brať na e5 a a uspokojiť sa s remízou.

Okamžité 1.Sxe5 dxe5 2.Kb5? g3 3.Ka6 g2 4.Ka7 troskotá na 4…g1-D+.

K výhre vedie nenápadné: 1.Kb4 Kb8 2.Sxe5+ dxe5 3.Kb5! (len sem 3.Kc5 Kc7 alebo 3.Ka5 Ka7 dokonca prehráva.) 3…Ka7 (Po 3…Kc7 4.Ka6 ma biely v porovnaní s minulou variantou tempo k dobru a vyhráva. Pešiakmi čierny utekať nemôže – po Kb5-b6 by dostal mat.) 4.Kc5! Tento trojuholníkový manéver som prehliadol. Je veľmi ťažké si uvedomiť, že v tak „rýchlej“ pozícii, ako je pešiaková koncovka s utekajúcimi pešiakmi, môže k cieľu viesť „strata tempa“. Aj keď tu je strata skôr ziskom – čierny monarcha bol vylákaný na nevýhodné pole.

Nasledujú dostihy:

4…g3 5.Kd6 g2 6.Kc7 g1D 7.b8D+ Ka6 8.Db7+ Ka5 9.Db3

Po koncovke S/V a pešiakovej koncovke nám na šachovnici vznikla dámska koncovka, ktorá je napriek vyrovnanému materiálu pre bieleho ľahko vyhratá. Čierny pe5 je tak ďaleko od pola premeny, že nemá prakticky žiadnu cenu. Ba čo viac, čierny by ho radšej nemal, pretože obmedzuje vlastnú dámu v šachovaní. Biely s trochou šikovnosti pretlačí pc6 až po mantinel.

Ja som v rýchlosti vyhrávajúce pokračovanie nenašiel. Zariskoval som preto, pustil vežu z väzby a temer prehral. Partia napokon skončila remízou.


Vaše hodnotenie: Nízke 12345 Vysoké
Hodnotilo: 10 | Priemer: 4.60
Ukladá sa ... Ukladá sa ...

Diskusia (3)

  • alnoth says:

    v prvom diagrame, pri analyze je napisane: “1.Kd4 Kb8 2.Sxe5 dxe5 3.Ke4 ale nikam nevedie. Čierny zahrá jednoduché 3…Kc7 a biely sa na súperových pešiakov nedostane. Musí brať na e5 a a uspokojiť sa s remízou.”

    to je velmi zvlastne, alebo tam nieco nevidim? pri konecnom postaveni po 3..Kc7 ak sa biely rozhodne brat na e5 ako tvrdi text (4.Kxe5), tak nebude ziadna remiza, pretoze (4..g3) a cierny g-pesiak dojde do damy.

    ako to bolo myslene s tym ze “biely musi brat na e5 a uspokojit sa s remizou?” skor sa mi vidi, ze v tom postaveni po 3..Kc7 by mal biely zahrat 4.Ke3 a cierny je v zugzwangu – nema dobru odpoved.

    - moze zahrat 4..g3 5.Kf3 a cierny pesiaci padnu.
    - pripadne 4..e4 5.Kxe4 g3 6.Kf3 a pesiacu opat padli.
    - moze samozrejme nechat pesiakov stat a chodit len kralom… ale 4..Kb8 a biely kral sa dostane na g3 a opat pozbiera pesiakov.

    nemam zapnuty ziadny motor a koncovkam prilis nerozumiem, len som sa chcel spytat…

    pekny den,
    alntoh

    • alnoth says:

      aha… uz vidim, ziadny zugzwang tam nie je, po 4..Kb8 ma biely len opakovanie tahov s kralom – kym sa dostane na g3 druhy pesiak bude na e3 (po vsunuti este jedneho tahu ciernym kralom) a teda kral nemoze vziat g4.

      aj tak nerozumiem tomu “vziat na e5″ v texte. to sa predsa neda vziat, ci?

      alnoth

  • Homunkulus says:

    Bílý král dojde na e6, postaví dámu na b8, pak dá Kd7 a postupuje c pěšcem do dámy.

Pridať komentár

Návrhy, pripomienky a sťažnosti nesúvisiace s článkom prosím nepíšte do diskusie, ale posielajte na admin(at)chessfriends.com.

Môžete použiť tieto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tento weblog podporuje Gravatar. Ak chcete získať Váš vlastný avatar, zaregistrujte sa na Gravatar.


6 × = 18