Umenie koncoviek
March 1, 2015 – 11:54 | Reagovalo 2 ľudí | Prečítaní: 2038

Veľmajster Tomáš Petrík Vás srdečne pozýva na aprílové šachové sústredenie, v ktorom odhalí tajomstvá koncoviek. V tejto záverečnej fáze partie sa častokrát rozhoduje o konečnom výsledku a rozhoduje každé tempo.
Program sústredenia:
9.4.2015 – Zásady a princípy …

Celý článok »
Kuriozity

HrajSach.sk denník

Škola šachu

Veľmajster vysvetľuje

Šachové správy

Domov » Škola šachu, Veľmajster vysvetľuje

Tragédia jedného jazdca

GM Ján Markoš | April 25, 2011 – 21:27Reagoval 1 človek | 1,615 prečítaní
Tragédia jedného jazdca

Mnoho hráčov venuje zbytočne veľa času a úsilia štúdiu otvorení. Sledujú teoretické novinky, starostlivo si vybrusujú repertoár, analyzujú každú hlavnejšiu variantu s počítačom. Keď ale ich teoretické znalosti skončia, hrajú zle, pretože pozícii vôbec nerozumejú. Fritzom či Rybkou sľúbenú výhodu tak stratia za niekoľko ťahov.

K otvoreniam je v skutočnosti omnoho vhodnejšie pristupovať z celkom opačného konca. Miesto toho, aby sa hráč venoval každej variante zvlášť, je správnejšie pokúsiť sa pochopiť, čo je celému otvoreniu spoločné, čo je jeho nosnou témou. Správne pochopenie hlavných rysov toho či ktorého otvorenia vám pomôže omnoho viac, ako hodiny strávené nad ostrými variantami.

Na ktoré rysy sa zamerať? Čo je pre to či ono otvorenie typické? Ide hlavne o dlhodobé strategické faktory, o rysy pozície, ktoré sa v priebehu partie neveľmi menia. Takýmto faktorom môže byť napríklad postavenie kráľov (keďže králi v strednej hre príliš neputujú), relatívna hodnota figúrok, ktoré ostali po výmenách na doske (napríklad dvojica strelcov versus strelec+jazdec), či centrálna pešiaková štruktúra.

Hrateľných centriálnych pešiakových štruktúr je menej ako hrateľných otvorení. Preto sa jedna a tá istá pešiaková štruktúra vyskytuje vo viacerých otvoreniach. Dáva preto celkom dobrý zmysel neštudovať to či ono konkrétne otvorenie, ale zamerať sa priamo na určitú pešiakovú štruktúru. Napokon, správny plán závisí od súčasného rozostavenia kameňov na šachovnici, a nie od toho, ktoré otvorenia sa v partii hralo. Izolovaný pešiak vzniká z Panovovho útoku i z Prijatého dámskeho gambitu; aj keď ale vzniká z rozličných otvorení, plány oboch strán v tomto druhu pozícií ostávajú rovnaké.

V tomto článku sa chcem zamerať na pozície, v ktorých sa bielemu podarí natrvalo postúpiť svojim pešiakom na d5. Takéto pozície vznikajú ako zo Španielky či Kráľovskej indickej obrany, tak napríklad i z Benoni či Moderného benoni.

Keď biely vkliní jedného svojho pešiaka na súperovu polovicu šachovnice (na e5 alebo d5), čiernemu obvykle ostane tak málo priestoru, že doň nedokáže pohodlne umiestniť všetky štyri svoje ľahké figúry. Ak sa mu teda nepodarí zbaviť sa aspoň jednej výmenou, pravdepodobne sa nejaký jazdec či strelec ocitne na poli, kde by radšej nestál. Vo Francúzskej obrane je takouto nešťastnou figúrkou bielopoľný strelec čierneho. Pri kline na d5 je to obvykle čierneho dámsky jazdec.

Pešiak d5 berie čiernemu koníkovi najprirodzenejšie vývinové pole c6. Navyše biely hrá postup d4-d5 často až potom, ako ho čierny ťahom …Jb8-c6 donúti vyjadriť sa v centre. Napadnutý jazdec tak musí uhýbať kamsi na kraj šachovnice.

Jazdec na a5

Veľmi často, najmä v Španielskej obrane, jazdec z c6 uskočí na a5. Napadá tam totiž strelca na b3, prípadne hrozí zapojiť sa do aktívnych bojov o centrum z poľa c4.

Na a5 je ale pomerne exponovaný; môže byť napadnutý postupom b2-b4 i figúrami. Veľmi zle sa napríklad koníkovi viedlo v partii Taľ-Gligorič, Petrohrad 1973, biely na ťahu. Míša Taľ zahral v postavení diagramu 25.c4!, viažúc čiernu dámu naveky k obrane svojho jazdca. Keďže hrozí Dd2-c3 a Sg5-d2, čierny radšej vzal 25…Jxc4, po 26.Dd3 Ja5 27.Dxa6 sa však ťažkosti čierneho tátoša zďaleka neskončili.

V pozícii na druhom diagrame (Sutovský-Plachetka, Kaskády 2002, biely na ťahu) nie je síce čierny Ja5 v priamom ohrození, zo svojho málo lákavého postu ale odísť nemôže, pretože musí chrániť pešiaka c4, ktorý sa nezodpovedne zatúlal priďaleko od svojej armády. Biely skvelou výmenou 23.Sxc5! získal pre svoju armádu pole e4, cez ktoré postupne previedol obe veže i strelca k útoku na súperovho kráľa. Čierny jazdec nemohol svojho kolegu na c5 zastúpiť, pretože by padol pešiak c4, stojaci na bielom poli.

Postavenie na treťom diagrame je z neskoršieho štádia partie, z duelu Spaský-Cholmov, Jerevan 1962, (čierny na ťahu.) Bielemu sa podarilo Ja5 dobre načasovaným b2-b4 vyhnať na b7, kde nielenže nemá žiadnu rozumnú robotu, ale je i taktickou slabinou. Práve vďaka postaveniu jazdca na b7 biely hrozí zahrať Jc2-a3xb5 a uniknúť a-pešiakom do dámy.

Cholmov považoval svoju pozíciu za natoľko zlú, že zahral 30…Sd8 s ideou obetovať nešťastného koňa za dvoch pešiakov po …Jb7xa5.

Nasledujúci príklad síce nepochádza zo Španielskych vôd, (hrala sa Juhoslovanská varianta Kráľovskej indickej obrany), v ničom sa ale nelíši od tých predchádzajúcich. Čierny „zabudol“ svojho jazdca na a5, a biely využil jeho neprítomnosť k okamžitej akcii v centre.

Marin-Bologan, Španielsko 2004, biely na ťahu:

Jazdec na e7

V hlavnej variante Kráľovskej indickej obrany jazdec b8 končí na centrálnejšom poste, na poli e7. Ani tu však nemá na ružiach ustlané. Na e7 zavadzia svojim spolubojovníkom, najmä dáme, a nevidno jasný plán, ako ho dostať rýchlo do hry.

V partii Čeparinov-Stellwagen, Amsterdam 2005 biely ešte sťažil jeho osud, pretože v pozícii na diagrame zahral 11.g4!?.

Na prvý pohľad tento postup pešiakom pred vlastným kráľom nedáva príliš zmysel; jeho účel je ale dvojaký. Po prvé, biely takto hamuje hroziaci nástup čierneho pešiakov. Po druhé, čierny jazdec na e7 má v podobných štruktúrach len dve cesty na slobodu. Buď čierny zahrá …g6-g5 a …Je7-g6, alebo …Kg8-h8 a …Je7-g8-f6. Postupom g2-g4-g5 by biely zabránil obom týmto uvoľnujúcim manévrom; Je7 by tak ostal v pozícii čierneho pochovaný zaživa.

Jazdec na b4

Posledný príklad je z partie Kasparov-Nunn, Luzern 1982, biely na ťahu. Hralo sa Moderné Benoni; John Nunn manévrom …Jb8-a6-b4 postavil svojho dámskeho jazdca na napohľad veľmi aktívne pole.


Kasparov ale svojími nasledujúcimi ťahmi ukázal, že na b4 stojí jazdec len na okrasu; silný pešiak d5 ho bezpečne odrezal od diania v centre a na kráľovskom krídle. Kasparov zahral 12.Sxd7+! Sxd7 13.f5! s prudkým útokom na kráľovskom krídle. Pre úspech stretégie bieleho je rozhodujúce, že čierny nedokáže účinne využiť dieru na e5, pretože jeho tátoš stojí v offside.

Príbeh čierneho Jb8 by mohol mať ešte niekoľko pokračovaní; mnoho tátošov napríklad pretrpelo partie na c7, keď čierny (v nejakej štruktúre z Moderného benoni) zahral Jb8-a6-c7 a biely ho nepustil k prelomu …b7-b5.

Cieľom tohto článku ale nebolo do všetkých podrobností preskúmať možné dráhy túlavého koňa; skôr ukázať, že veľmi často ide o dráhy tragické, vyosené z akéhokoľvek rozumného smeru.

Chcel som demonštrovať dvojo: po prvé, že charakter pozície nezávisí od otvorenia, ale od pešiakovej štruktúry, a po druhé, že v štruktúre s klinom na d5 zvykne čierny dámsky jazdec trpieť. Som presvedčený, že ak si čitateľ z tohto článku odnesie len tieto dva jednoduché poznatky, jeho šachovej sile to prospeje omnoho viac, ako niekoľko hodín strávených s enginom nad nejakou ostrou Sicílkou.

This post is also available in: anglicky


Vaše hodnotenie: Nízke 12345 Vysoké
Hodnotilo: 11 | Priemer: 4.82
Ukladá sa ... Ukladá sa ...

Diskusia (1)

Pridať komentár

Návrhy, pripomienky a sťažnosti nesúvisiace s článkom prosím nepíšte do diskusie, ale posielajte na admin(at)chessfriends.com.

Môžete použiť tieto tagy:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Tento weblog podporuje Gravatar. Ak chcete získať Váš vlastný avatar, zaregistrujte sa na Gravatar.


× 6 = 24